Simson Holland

Historie

De geschiedenis van 'Simson Suhl' heeft vele hoogte en diepte punten. In de loop der tijd zijn er veel verschillende en wereldwijd bekende voertuigen gemaakt. Hier vind u  gedetailleerde informatie van de complete Simson historie.

 

-1841  Andres Bauer uit Heinrichs krijgt toestemming om op zijn landstuk een staalfabriek op te richten.

-1854  In dit jaar word 1/3 deel van de staalfabriek overgenomen door de broers Lob en Moses Simson.

-1856  De firma 'Simson & Co' word opgericht. De productie van houtskool gestookt staal word voortgezet en in de daarop volgende jaren worden hier geweren en geweerlopen van gemaakt.

-1871  De eerste stoommachine van het bedrijf word in werking gezet.

-1896  Simson & Co start met de productie van fietsen.

-1904  Er zijn al 1200 werkers en werksters werkzaam bij Simson & Co.

-1908  Er word aan de ontwikkeling van een automobiel gewerkt , die zich in de jaren daarop goed laat verkopen in binnen en buitenland.

-1911  De personenauto 'Simson A' Gaat in de serieproductie.

-1914  Uitbraak van de 1e wereldoorlog. De oorlogsproductie word verviervoudigd. De 3500 werknemers moeten in continudiensten werken.

-1924  De personenauto 'Simson Supra' komt als paradepaardje op de markt. Met de Supra viert Simson ook grote triomfen in de autosport.

-1932  In de jaren van een wereldwijde crisis zakt de afname in elkaar en er vallen massa ontslagen. De productie zakt steeds verder. Op het eind van het jaar is 2/3 deel van de bezetting ontslagen.

-1934  De familie Simson word gedwongen het gezag over het bedrijf over te dragen aan een bewindvoerder. De bedrijfsnaam word veranderd in ' Berliner-Suhler Waffen und Fahrzeuge Simson & Co '. Met een schijnproces en met gemanipuleerd bewijs materiaal word de familie Simson onteigend. De automobielproductie word te gunste van de strategisch belangrijke oorlogsproductie ingesteld.

-1936  Het lukt de joodse familie Simson te vluchten. Ze wijken uit naar Amerika. In Suhl word de lichte motorfiets ' BSW 98 ' gebouwd. Deze is uitgerust met een 98cc Sachs motor. De wapenproductie word opgevoerd.

-1939  Het bedrijf gaat verder onder de naam : ' Gustloff werke Waffenwerk Suhl '.De bezetting groeit tot meer dan 6000 medewerkers. De Gustloff werke word in midden duitsland het centrum van de oorlogwapens industrie. Op 1 september breekt de 2e wereldoorlog uit.

-1940  Het bedrijf heeft een omzet van 42.747.000 reichsmark voor militaire producten en 3.262.000 reichsmark voor andere producten. Tot 1941 maakt men nog niet militaire producten.

-1944  Er worden 7.640 jacht en sportwapens , 61.450 MG42 , 2.479 2cm flak 38 kanonlopen , 3.228 aanhangers , 67.406 2cm magazijnen , 1.560 commando apparatuur en 5.386 2cm flak geweren vervaardigd. De personeelsbezetting in Suhl en in de dochterondernemingen in Meiningen , Greiz en Lodz groeit tot boven de 7000.

-1945  De val van Hitlers duitsland. Simson gaat over in handen van een bewindvoerder. Braadpannen , hamers , tangen , pikhouwelen , bijlen en wiggen vormen nu het productie profiel. Op 10 augustus word weer met de productie van jachtwapens begonnen. Het bedrijf word opnieuw ' Simson & Co ' genoemd. Vanaf midden oktober worden uit de nog voorradige middelen de eerste naoorlogse fietsen geproduceerd. Op 28 november word het bedrijf als russisch staatsbedrijf onder gebracht en door de geallieerde controle raad  van de sovjet unie toegesproken.

-1946  Per 1 april word het bedrijf omgedoopt tot de officiele naam : ' Simson & Co.Suhl.Fahrradfabrik der Sowjetischen Aktiengesellschaft fur Spezialmaschinenbau '.

-1948  Productibalans van het jaar : 45.787 fietsen , 14.979 jachtgeweren , 1.942 kinderwagens en 1.943 kinder driewielers. Eind 1948 gad de Russische Militaire Administratie [ SMAD ] het bevel om een zijspan deugdelijke motorfiets met een 250cc viertakt motor te bouwen.

-1950  De nieuw ontwikkelde motor word op de Leipziger fruhjahrsmesse onder Russische betekening ' AWO 425 ' voorgesteld aan het publiek. Tot einde van het jaar zijn er 1000 motors geproduceerd.

-1952  1 mei word het bedrijf als ' VEB Fahrzeug und Geratewerk Simson Suhl ' onder gebracht bij het prive bedrijf : ' Betrieb in der Industrie verwaltung 19 Fahrzeugbau der DDR ' , later het IFA genaamd [ Industrieverband Fahrzeugbau ]. De AWO word nu ' Simson 425 ' genoemd. In de volksmond ' Stoomhamer' genoemd.

-1955  De eerste bromfiets , de ' Simson SR1 ' word ontwikkeld. Deze heeft een Rheinmetall motor met 50cc en een vermogen van 1,5 pk bij 5000 toeren/minuut. Tot 1957 worden er van de SR1 150.00 stuks verkocht in binnen en buitenland.

-1956  Naast de Simson AWO 425 , word het nieuwe sportmodel , de ' Simson Sport 425S ' geproduceerd.

-1957  Vanaf 1945 tot mei 1957 zijn er 1.355.000 fietsen geproduceerd. Eind van het jaar word de bromfiets ' Sr2 ' geproduceerd.

-1958  De bromfiets ' Simson KR50 ' word geproduceerd.

-1959  In het midden van het jaar word de 500.000ste Simson bromfiets gemaakt. Alleen dit jaar al worden er 150.000 geproduceerd.

-1960  Er word gestart met met de productie van de ' Simson SR2E '. Met een jaarproductie van 184.254 voertuigen , waarvan 23.100 motorfietsen , word een hoogtepunt bereikt in de tweewielerproductie van het bedrijf. De toppositie daarvan is de Simson SR2E met 139.000 stuks. Ook het verwachte aantal van 7000 jachtgeweren word vervuld.

-1961  Op bevel van hogerhand word in december de motorvervaardiging ingesteld , om daarmee de dochteronderneming in Zschopau met 70 % te ontlasten. In totaal worden in Suhl 212.613 motoren gemaakt , waarvan 127.867 AWO/Simson425 en 84.746 Simson425S. In Suhl was een gat in de planning van 3 jaar. Dit kost het bedrijf verschillende waardevolle vaklui. De later zo succesvolle vogelserie was nog in ontwikkeling.

-1962  13 september. De 1 miljoenste bromfiets komt van de band.

-1964  In februari begint de zegetocht van de Simson vogel serie. De eerste tweezitter , de ' KR51' beleefd zijn premiere. De nieuwe 2takt 50cc motor levert 3,4pk met een topsnelheid van 60 km/h. Naast de schwalbe worden er op de Leipziger fruhjahrsmesse nog 2 nieuwe vogelmodellen geintroduceerd : De ' Spatz ' en de ' Star '.

-1966  De ' SR 4-3 Sperber ' word toegevoegd. Een voertuig met een krachtige luchtgekoelde 4,6 pk motor , 4 versnellingen voet geschakeld met een topsnelheid van 72 km/h.

-1968  1 januari word Simson verbonden met ' Ernst Thalmann Werk Suhl ' en word genaamd : VEB Fahrzeug ubd Jagdwaffen Ernst Thalmann Suhl '.

-1970  De ' Simson SL1 ' was maar een kort leven beschoren. Van 1970 tot 1972 werden maar 60.233 bromfietsen verkocht. Dit was voor de ' Berlijnse heren ' te weinig en er werd gestopt met de productie. Op het combinatoe congres word Simson met MZ [ Zschopau ] , en met Mifa werk [ Sangerhausen ] samengevoegd tot ' IFA Kombinat Zweirad Fahrzeuge'.

-1975  De derde generatie van Simson S50 beleefd zijn premiere.

-1976  Vanaf 2 januari word de nieuwe ' Simson S50 B1 ' vervaardigd.

-1977  Dit jaar volgd de ' Simson S50 B2 ' met onderbrekings vrije electronische ontsteking.

-1980  Vanaf 2 juni gaat de ' S51 ' in de serie productie , kort daarna gevolgd door de  ' KR51/2 '. De grote vooruitgang van deze modellen was een nieuw ontwikkelde motor , M531/541 met naar keuze een 3 of 4 voetversnelling , een geveerde koppeling en verbeterde gebruiks , geluids en uitlaatgas waarden.

-1981  De enduromachine ' S51E ' word geintroduceerd. De meest verschillende kenmerken zijn : 4 versnellingen , electronische ontsteking , een omhoog gestoken uitlaat met hitte bestendig beschermingsrooster en verstelbare vering.

-1982  Op de Leipziger fruhjahrsmesse word de ' Simson E52C ' gepresenteerd.

-1983  Op 22 januari start de serie productie van de ' Simson E52C ' welke is voorzien een toerenteller , zijstandaard en remlichtschakelaar voor de voorrem. In het 4e kwartaal word gestart met de productie van de lichte motorfiets ' Simson S70 '.

-1985  Later in de herfst word de ontwikkeling van de nieuwe generatie 'Simson SR50/80 afgerond.

-1986  In het 2e kwartaal word begonnen met de serieproductie van de SR50/80 met electrische starter.

-1987  Halverwege het jaar verschijnt de ' Simson SR50C '.

-1989  Alle Simsons worden uitgerust met 12 volt. De voertuigen worden overwegend  met pvc-poeder beschermende delen uitgerust.

-1990  In het 4e kwartaal verschijnt de in uiterlijk gemoderniseerde S53.

-1991  In het 3e kwartaal verschijnt de ' Simson S53CX ' met sterwielen en schijfremmen. Simson word wederom onder bewind gesteld. Het moderne enduro model ' Simson S53OR ' word hiervan het slachtoffer van. Van 1955 tot 1990 worden door Simson meer dan 5.000.000 bromfietsen vervaardigd. In november richten de bewindvoerders en vroegere Simson medewerkers de naam  ' Suhler Fahrzeugwerke Gmbh ' op.

-1992  Op 26 januari word de productie weer voortgezet onder de naam Simson. Met nieuwe modellen zal het voortbestaan verzekerd moeten worden. In mei start de ' Simson S53OR ' en in de herfst de driewieler ' Simson SD50LT '.

-1993  In april verschijnt de ' Simson SR50X '.

-1994  Vanaf dit jaar word onder de naam ' Alpha , Beta & Gamma ' een serie geproduceerd met een sportief uiterlijk. In september verschijnt de ' Simson Gamma E.

-1996  Serieproductie van de ' Simson Star 50 ' , terugkeer van de traditionele vogelnamen : Habicht , Sperber , Star en Albatros.

-1997  Nieuwe plannen bij ' Simson Zweirad Gmbh ' voor marketing , distributie en nieuwe ontwikkeling van de Simsonproducten. Een nieuwe motorfiet , de ' Simson Schikra 125 ' word ontwikkeld.

-1998  In juni word de Simson Schikra 125 aan de pers voorgesteld. Sinds 1 september ligt de productie verantwoording bij Simson Zweirad Gmbh.

-1999  In juli verdere ontwikkeling van de ' Simson Schikra 125 Sport ' en een nieuwe ontwikkeling van de funbike ' Spatz ' , waavan alleen in juni 200 stuks worden verkocht. De Spatz is ontwikkeld voor vrije tijd , caravan en camping. Is ook zeer geschikt voor rijscholen en als stads bromfiets. De Spatz won de designprijs van 1999.

-2000  De ' Simson Schikra 125 ' Sport komt op de markt. Klaus Banch , bedrijfsleider van een in de branche hoogstaande naam 'Kontec ' neemt Simson in de zomer over van de bewindvoerder. De nieuwe naam is nu ' Simson Motorrad Gmbh & Co.Kg '.

-2001  De productie planning word , naar de marktgegevens , uitgebreid. Sommige modellen worden niet noemenswaardig meer geproduceerd. Vermindering van de productie word dringend noodzakelijk. Door problemen met toelating van de modellen ' Raven ' en ' Insect ' komen deze niet verder dan een proefmodel. De Designprijs Thuringen 2001 gaat naar de ' Simson 125RS '.

-2002  Met overwerkte voertuigen presenteerd Simson zich op de duitse beurzen. De modellen ' Simson SC ' en ' Simson TS ' worden gebouwd uit de beste componenten  van de : Habicht , Sperber en Fighter. De Simson Star 50 word uit het programma genomen. Op 28 juni vraagt Simon Motorrad Gmbh&Co.Kg het faillisement aan.

Dit was het uiteindelijke einde van een lange traditie van voertuigfabrikage in Suhl onder de naam 'Simson '.